دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ویترین کتاب/ 14

پژوهشی درباره هستی شناسی بنیادین هایدگر در کتاب «تناهی استعلایی»

کتاب «تناهی استعلایی»؛ پژوهشی درباره هستی شناسی بنیادین هایدگر است که طرح و تفسیر مسئله تناهی در اندیشه هایدگر را به تفصیل می‌کاود.
کد خبر : 465640
654.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، کتاب «تناهی استعلایی»؛ پژوهشی درباره هستی شناسی بنیادین هایدگر است. این کتاب در واقع پایان نامه دکترای احمد رجبی است که برگزیده سومین دوره جایزه رضا داوری اردکانی در سال ۱۳۹۶ شده و از سوی انتشارات هرمس منتشر شده است.


احمد رجبی در کتاب تناهی استعلایی؛ پژوهشی درباره هستی شناسی بنیادین هایدگر، طرح و تفسیر مسئله تناهی در اندیشه هایدگر را به تفصیل می‌کاود و می‌کوشد به این پرسش‌ها پاسخ دهد؛ تناهی انسان چگونه در پیوند با افق استعلایی، فهم معنای وجود، هستی شناسی را پدید می‌آورد و چگونه می‌توان این پیوند را راهبر کل حیات فکری هایدگر به منزله پرسش از امکان و ضرورت خود فلسفه دانست؟


اگر فلسفه را امکان متناهی اگزیستانس متناهی انسان و برخاسته از اضطرار و اشتیاق او بدانیم، تناهی باید بتواند همچون پاسخی به این امکان و ضرورت فلسفه لحاظ شود. تناهی به این معنا، به مثابه نحوه وجود اختصاصی انسان و ویژگی انحصاری مواجهه انسانی با هستی و نهایتاً وصف خود هستی، باید از آن فهم معمول از تناهی که در تقابل با امر نامتناهی، به هر موجودی تعلق می‌گیرد، تمایز یابد تا بتوان به نسبت ذاتی تناهی با هستی شناسی دست یافت.


احمد رجبی در بخشی از پیشگفتار این کتاب آورده است: «مسیری که در این پژوهش برای ورود به اندیشه مارتین هایدگر برگزیده و پیموده شده، متمرکز بر مفهوم و مسئله‌ای واحد، یعنی تناهی است که از آغاز تا پایان نوشتار، کوشیده‌ام معنای خاص، وجه تقدم و بنیادین بودنِ آن را در نسبت با سایر مفاهیم و مسائل بنیادین تفکر هایدگر نشان دهم. بدین ترتیب، کتاب حاضر، هم مسئله‌ای خاص را پیگیرانه دنبال می‌کند و هم درعین‌حال، آن را نسبت با مفاهیم عمده طرح‌شده در آثار هایدگر به بحث می‌گذارد، بدین معنا که در عین پژوهش‌های جزئی و متن محور، مدعی ارائه تصویری کلی از تمامیت تفکر هایدگر نیز هست. چنانچه از عنوان کتاب پیداست، محور پژوهش، هستی‌شناسیِ بنیادین، یعنی دوران متقدمِ فکریِ هایدگر است و حتی اندیشه متأخر او نیز با نظر به مبانی به‌دست‌آمده از بحث درباره هستی شناسی بنیادین، بررسی می‌شود. از میان آثار و دوره‌های فکری او، بیش از همه به دورانی میانی تکیه شده که معمولاً در هایدگر پژوهی کمتر به آن توجه کرده‌‌اند؛ یعنی دوره‌ای که اثر اصلی او، کتاب وجود و زمان در آن منتشرشده و هنوز «گشت» فکری نیز رخ نداده است».


این کتاب در سه فصل که هر فصل از بخش‌های مختلف تشکیل شده، تدوین شده است. فصل اول با عنوان «تناهی به‌مثابه بنیاد روی آورندگی»، فصل دوم با عنوان «تناهی به‌مثابه ذات زمانمندی» و فصل سوم «تناهی به‌مثابه تعالی» است.


کتاب «تناهی استعلایی» با زیر عنوان «پژوهشی درباره هستی شناسی بنیادین هایدگر» در 493 صفحه با قیمت 90 هزار تومان از سوی انتشارات هرمس منتشر شده است. 


انتهای پیام/4028/


انتهای پیام/

برچسب ها: ویترین کتاب
ارسال نظر
هلدینگ شایسته